Obstetrică - ginecologie reprezintă o specialitate medicală care se ocupă cu studiul morfo-fiziopatologiei organelor genitale feminine ca parte a întregului organism, al proceselor biologice legate de reproducere și tratamentul stărilor patologice din sfera genitala , consultatii si tratamentul afectiunilor in domeniul ginecologiei, diagnosticul si supravegherea evolutiei sarcinii, ecografie urmarire sarcina, inclusiv morfologie fetala, ecografie transvaginala, diagnosticul si tratamentul sterilitatii, implantare/extragere sterilet, examen secretie vaginala (Babes-Papanicolau), cultura col+antibiograma, chiuretaj uterin, interventii de mica chirurgie.

Anamneza şi examenul clinic al sânilor

Examenul clinic ginecologic trebuie efectuat cel putin o data pe an.Anamneza precede examenul ginecologic. Acest moment (dialog) stabileste increderea reciproca intre medic si bolnava. Medicul trebuie sa se adapteze cu multa afectivitate si delicatete gradului de cultura, sensibilitatii si starii psihice a femeii

Anamneza şi examenul clinic al sânilor vor identifica

• localizarea durerii

• severitatea durerii

• tipul durerii: localizată/generalizată, unilaterală/bilaterală

• corelaţia durerii cu ciclul menstrual sau activitatea fizică

• intereferenţa durerii cu activitatea zilnică

• influenţele hormonale: sarcină, contraceptive, terapie de substituţie hormonală

• administrarea unor noi medicamente

• evaluarea riscului pacientei pentru cancer de sân printr-o anamneză adecvată privind istoricul reproductiv, istoricul medical şi antecedentele familiale.

Examenul clinic trebuie să cuprindă examinarea sânilor dar şi examinarea coloanei vertebrale cervicale şi toracice, a peretelui toracic şi a membrelor superioare.

Examinarea sânilor trebuie să cuprindă:

• inspecţia şi palparea atentă a fiecărui sân în clinostatism, în poziţie şezândă şi în poziţie culcată pe o parte

• inspecţia şi palparea complexului mamelon-areolă

• palparea ganglionilor regionali

De regulă nu sunt utile investigaţiile de laborator. Dacă se suspicionează o sarcină, se va recomanda un test de sarcină. Nivelele hormonale (estrogeni, progesteron, prolactină) sunt de regulă normale la pacientele cu durere mamară.

Cauzele durerii mamare sunt:

• sarcina

• mastita (inflamaţie a sânului)

• traumatismul

• tromboflebita

• chistul mamar

• tumorile benigne

• cancerul de sân

Majoritatea cazurilor de durere mamară sunt însă idiopatice (independente de alte boli ale organismului).

Durerea mamară este clasificată în 3 categorii:

1. Mastalgia ciclică apare la femeile în premenopauză şi este corelată cert cu ciclul menstrual. Durerea este de regulă bilaterală şi difuză, frecvent localizată în cadranele supero-externe ale sânilor, cu iradiere în axilă şi braţul ipsilateral. Ocazional, durerea poate fi unilaterală sau mai intensă într-unul din sâni.

2. Mastalgia aciclică se manifestă prin durere continuă sau intermitentă care nu este corelată cu ciclul menstrual. Durerea este mai frecvent unilaterală şi localizată în cadranele infero-interne ale sânilor. Mastalgia aciclică se întâlneşte frecvent la femeile mai în vârstă, aflate deja în menopauză.

3. Durerea iradiată se poate manifesta ca o durere mamară. Durerea în sâni poate iradia de la peretele toracic sau din altă localizare. Uneori, originea durerii este dificil de stabilit.